Szerdán teljesítette első menetrendszerinti járatát az elsőként forgalomba állt forradalmian új utasszállító, a Boeing 787 Dreamliner. A japán All Nippon Airways gépe 250 utassal a fedélzetén Tokióból Hongkongba repült. A Boeing hosszú éveket fordított a fejlesztésre, tesztelésre és ezalatt több milliárd dollárt költött a valóban újszerű Dreamlinerre. Összegyűjtöttük hét pontban, hogy mitől is különleges ez a repülőgép.

1. Műanyagból készült

A Dreamliner 50 százalékban kompozit anyagokból készült, egészen pontosan szénszálakkal megerősített polimerekből, amelyek egyrészt könnyebbek, másrészt tartósabbak a hagyományos alumíniumnál. A kompozit anyagokat már korábban is használták utasszállító gépeknél, de nem ilyen mennyiségben. Az új anyagok a gép törzsében és a szárnyakban kaptak helyet elsősorban. Az alábbi listában szereplő elemek többségét nem lehetett volna kialakítani a hagyományos anyagok felhasználásával. 

2. Belső kabinnyomás

A Dreamliner fedélzetén „uralkodó” belső nyomás és páratartalom magasabb, mint a többi típusnál. A Dreamliner utasai 1800 méteres tengerszint feletti magasságon érezhetik magukat repülés közben, ami 600 méterrel „alacsonyabb” a hagyományos gépek fedélzeti nyomásértékénél. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy kevesebb lesz a fejfájás, kiszáradt szem és a fáradság-érzet a fedélzeten. Az új nyomásérték beállítását is az új anyagok beépítése tette lehetővé, mivel ezek az anyagok ellenállnak a korróziónak és ellenállóbbak is.  

3. Nagyobb utastér

A Boeing vezető pilótája, Randy Neville szerint a Dreamliner utasainak az első szembetűnő újítás a gép belső terének kialakítása lesz. A gép törzse szélesebb a szokásosnál, az ülések közötti lábtér és maguk az ülések is nagyobbak. Az utasoknak nem lesz az az érzése, hogy egy bádogcsőben ülnek.

4. Üzemanyag-hatékonyság

A Dreamliner 20 százalékkal gazdaságosabban üzemeltethető a többi, hasonló méretű repülőgéphez képest. Ezzel komoly költséget takaríthatnak meg a légitársaságok, ráadásul hosszabb útvonalakon is forgalomba tudják állítani. A nagyobb hatótávolság pedig lehetővé teszi, hogy a légitársaságok több, úgynevezett point-to-point útvonalat iktathatnak menetrendjükbe, azaz az utasok könnyebben, átszállás nélkül elérhetik a kisebb városokat is.

5. Új pilótafülke

Randy Neville szerint a 787-es pilótafülkéjét úgy alakították ki, hogy a pilóták a lehető legtermészetesebben tudják iránytani a gépet. A pilótákat több újítás is segíti, ezek közül az egyik legfontosabb a Head-Up Display (HUD). A HUD a szélvédőre vetíti a pilóta számára legfontosabb adatokat, így a gép vezetőjének egyetlen pillanatra sem kell elfordítani a fejét.

6. Nagyobb ablakok

A Dreamliner ablakai közel 48 centi magasak, méretük pedig 30 százalékkal nagyobb, mint a korábbi, hasonló méretű géptípusoknál. Látványos újítás, hogy a Dreamliner utasai végleg elfelejthetik az ablakok műanyag napellenzőit. A 787-es az első típus, amelyen elektromos sötétítő berendezéssel szerelték fel az ablakokat. A sötétítést minden ülésnél az utasok is elvégezhetik, de az utaskísérők központilag is besötétíthetik az üveget, így nem kell az egész fedélzetnek felébrednie, ha egy kisgyerek hajnalban úgy dönt, hogy némi fényre van szüksége a játékhoz.

7. Egységes kialakítás

A Dreamlinert, ellentétben a korábbi típusokkal egységes felszereltséggel és kialakítással gyártják, minimális teret hagyva a légitársaságoknak az egyéni igényekre. Ez elsősorban a bankok és lízing cégek miatt történt, mivel a legtöbb beszerzést bankok finanszírozzák. A hasonló kialakítású gépekkel egy nagyobb rendelést sokkal könnyebb nyélbe ütni.